Een verhaal…
Waarom heeft God het kwaad geschapen?
Een professor aan de universiteit stelde zijn studenten de volgende vraag:
– Is alles wat bestaat door God geschapen?
Een student antwoordde dapper:
– Ja, door God geschapen.
– Heeft God alles geschapen? – vroeg de professor.
“Ja, meneer,” antwoordde de student.
De professor vroeg:
– Als God alles geschapen heeft, dan heeft God ook het kwaad geschapen, omdat het bestaat. En volgens het principe dat onze daden ons-zelf bepalen, dan is God het kwaad.
De student werd stil bij het horen van zo’n antwoord. De professor was erg tevreden met zich-zelf. Hij pochte tegen de studenten omdat ze weer eens bewezen hadden dat geloof in God een mythe is.
Een andere student stak zijn hand op en zei:
– Mag ik u een vraag stellen, professor?
“Natuurlijk,” antwoordde de professor.
Een student stond op en vroeg:
– Professor, is koud iets?
– Wat voor vraag? Natuurlijk bestaat het. Heb je het ooit koud gehad?
Studenten lachten om de vraag van de jongeman. De jongeman antwoordde:
– Eigenlijk, meneer, bestaat kou niet. Volgens de wetten van de fysica is wat wij als koud beschouwen eigenlijk de AFWEZIGHEID van warmte. Een persoon of object kan worden bestudeerd op of het energie heeft of doorgeeft. Het absolute nulpunt (-273 graden Celcius) is een volledige afwezigheid van warmte. Alle materie wordt inert en kan niet reageren bij deze temperatuur. Kou bestaat niet. We hebben dit woord bedacht om te beschrijven wat we voelen als er geen warmte is.
Een student ging verder:
– Professor, bestaat duisternis?
– Natuurlijk bestaat het.
– U hebt het weer mis, meneer. Duisternis bestaat ook niet. Duisternis is eigenlijk de AFWEZIGHEID van licht. We kunnen het licht bestuderen, maar niet de duisternis. We kunnen Newtons prisma gebruiken om wit licht over meerdere kleuren te verdelen en de verschillende golflengten van elke kleur te onderzoeken. Duisternis kun je niet meten. Een eenvoudige lichtstraal kan de wereld van duisternis binnendringen en deze verlichten. Hoe kun je zien hoe donker een bepaalde ruimte is? Je meet hoeveel licht er aanwezig is. Is dat niet zo?
Duisternis is een term die de mens gebruikt om te beschrijven wat er gebeurt als er geen licht is.
God heeft het kwaad niet geschapen.
Het kwaad is het resultaat van de afwezigheid van Goddelijke liefde…
En de AFWEZIGHEID van Gods liefde ontstaat wanneer de liefde op het ZELF gericht is en niet langer kan stralen doordat het naar BINNEN gericht wordt.
Welk nut heeft een kachel als het alleen zichZELF verwarmt en welk nut heeft een lamp als het alleen het binnenste verlicht?
De AFWEZIGHEID van Gods liefde is het soort kou dat ontstaat als er geen warmte is, of het soort duisternis dat ontstaat als er geen licht is.