Het is ontzettend simpel en logisch als je het eenmaal in ziet en WIL zien, maar de simpele logica van De Waarheid is in-gewikkeld geraakt met ontzettend veel leugens en verzinselen van valse leraren en doctrines. 
 
JEZUS CHRISTUS = Het LICHT en LEVEN… 
wij behoren ons oog op Hem te richten, altijd ziende op Hem, gefocust op Hem… In ALLES dat we doen…
Zoals Mozes de overwinning behield zolang hij zijn arm uitgestrekt had naar God, zo is het ENKEL als we op Hem gericht zijn dat Zijn LICHT en LEVEN over ons straalt, en dan kan en zal de duisternis, satan, géén macht over ons kennen… Omdat wij dan IN het Licht en Leven ZIJN… IN CHRISTUS.
Het is belangrijk dat wij ELKAAR daar in ondersteunen zoals Aaron de arm van mozes ondersteunde om gericht te kunnen blijven op God… Want dan is er OVERWINNING… Géén nederlaag!
Als wij IN Zijn Licht en Leven verkeren… Hoe zal het duisternis het licht binnendringen?
MAAR keren wij onze focus, ons oog van Hem AF… Dan keren wij onze rug naar Hem toe en werpen wij “zelf”, door onze “ZELF”, een schaduw, een ingang voor het duister, vóór ons.
De toestand waarin we dan verkeren is een duisternis waarin lijden, ziekten, ongelukken, verderf en uiteindelijk de dood zich bevind, en dat is dus zonde…
Dit is het koninkrijk van satan, de duisternis, dit is de wereld waarin de mens sterft (NIET LEEFT) en waar de mens aan tenonder gaat.
Dus het kwade en de rampspoed dat de mens, en ook de “christenen”, overkomt is omdat ze hun RUG naar Jezus Christus toe gekeert hebben en zich aan de wereldse verlangen, behoeftes, lusten en begeertes hebben over gegeven, IN PLAATS van dat ze zich in volle overgave VOOR en GEFOCUST op Jezus Christus LEVEN… in volle toewijding en overgave aan en in Zijn Heilige Geest.
Ze vertrouwen en geloven MEER op de dingen en de leringen van de wereld, van satan, dan dat ze geloven en vertrouwen op de leringen en Het Voorbeeld van Jezus Christus.
Sterker nog, ze keren zich AF van De Waarheid en hierin dus óók van Jezus Christus… en daarmee werpen ze de duisternis over hun wezen door hun ZELF… Het is daarom dat Gods Woord ons leert het “eigen ik” af te gooien.
wij GETUIGEN er van dat Jezus Christus ons red van ons “zelf”, want het “zelf” is corrupt en letterlijk de vijand van Christus door het vlees en de reden dat de mens gebukt gaat onder het kwaad, het komt door de slechte eigenschappen van het vlees dat mensen slechte keuzes maken en slechte gevolgen ondergaan.
Door De leringen en het Voorbeeld van Jezus Christus te volgen worden wij, geleid door Zijn Heilige Geest verlost en bevrijd van ALLE slechte vleselijke eigenschappen… MITS wij willen en kunnen luisteren en in nederigheid de vermaningen en onderwijzingen kunnen aannemen.
De Waarheid staat standvastig en is onbetwistbaar… al proberen velen het vanwege hun eigen belangen te misvormen naar hun “eigen” en dat is wat we steeds vaker zien en horen…
DE WAARHEID = Jezus Christus en voor steeds meer “christenen” is Hij géén Rots meer waar zij op bouwen maar is Hij een steen des aanstoots geworden.
Er valt niet aan te tornen… jullie gebrek aan kennis, geloof én vertrouwen toont aan dat het NIET De Heilige Geest van Jezus Christus is die jullie leid… zondaars, koppigen en halstarrigen zullen NIET Gods Koninkrijk beërven… alleen de verstandigen en de heiligen, zoals geschreven staat.
wij GETUIGEN er van dat wie het “zelf” aflegt en Jezus Christus DAAD WERKELIJK gaat VOLGEN (niet alleen bewonderen) dat er GENEZING ZAL ZIJN.
Het ziek en zwak zijn van de mens is NIET Gods Wil… Het gebukt gaan onder satans machten is NIET Gods Wil.
Als de dood al geen macht meer heeft over ons… Welk kwaad zal dan nog wel macht hebben over ons?
HOE zal het duister in het licht treden??
Het is Gods Wil dat wij IN CHRISTUS LEVEN EN GEZOND zijn, dat wij de lichten der wereld en het zout der aarde ZIJN… anders had Hij Jezus Christus NIET hoeven sturen…
Wie gebukt gaan onder de lasten en bezwaringen van deze wereld, welke satan is, die is PER DEFINITIE NIET IN CHRISTUS… NIET bekeerd en NIET weder geboren als de nieuwe mens in Christus.
Dit zijn de mensen die hun zonden en lasten aan het voet van het kruis leggen en zich vervolgens VAST klemmen aan het kruis… ZONDER hun “zelf” aan het kruis te nagelen… ZONDER te sterven VOOR CHRISTUS… ZONDER OP TE STAAN IN CHRISTUS EN WEDER GEBOREN TE WORDEN IN CHRISTUS… Want wie deze dingen doet, naar De Leer en Voorbeeld van Jezus Christus, Gods Woord… die ZAL VERHEERLIJKT worden door God onze Vader naar het Voorbeeld én Evenbeeld van CHRISTUS.